Friday, July 15, 2011

Apam



ni antara kuih faberet aku
yes
kuih apam
what??
does not looks like one?
tak kisah lah kan
yang di atas tu homemade by myself

apam ni ada macam-macam jenis
apam tepung beras
apam pisang
apam tapai
apam gula hangus
apam gula tak hangus
dan yang terbaru apam polkadot
boleh jengok kat n3 aku bulan lepas...

faberet aku ialah apam biasa
aku panggil apam kampung
sebab klasiknya
macam orang dulu-dulu buat...

resepi
3 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
ayak kedua-dua tepung ni bersama-sama
1 peket yis kering mauripan
campur ngan sedikit air
biarkan dia mengembang sekejap
1 cawan gula
(aku guna 3/4 cawan jer tak nak manis-manis)
kelapa dan sedikit garam
air secukupnya

masukkan tepung, gula dan yis
dalam satu mangkuk
masukkan air sedikit demi sedikit 
agak-agak sampai adunan cukup kepekatannya 
macam buat cekodok gitu...
kacau hingga sebati
biarkan adunan selama 30 minit
atau sehingga adunan naik mengembang
masukkan ke dalam adunan
dan kukus selama 30 minit
dah siap bolehlah angkat
dan makan dengan
 kelapa yang telah dicampur dengan sedikit garam....
makan panas-panas
pergh....
tak hingat dunia keliling.....

No comments: